بررسی هویت ترکیبی و چند پارگی در نقاشی معاصر جهان از 1960 تا کنون
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مرجان سید آقامیری
- استاد راهنما بهنام کامرانی پرویز حیدرزاده
- سال انتشار 1392
چکیده
چکیده : پژوهش حاضر به منظور بررسی هویت ترکیبی و چندپارگی در نقاشی معاصر جهان، برای یافتن برخی ویژگی های نقاشی پست مدرنیستی و مقایسه و بررسی آنکه آیا این گرایش از نقاشی ارتباط منطقی با زمینه های فکری ، فلسفی و جامعه شناختی دنیای معاصر دارد و یا نه انجام شده است و در آن به بررسی و شناسایی تاریخچه به وجود آمدن چندپارگی، چندگانگی و چند فضایی موجود در یک تابلو واحد پرداخته شد. بدین منظور از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی استفاده شد. اطلاعات ضروری تحقیق به روش کتابخانه ای جمع آوری گردید. از جمله نتایج به دست آمده از این پژوهش میتوان به این موارد اشاره کرد: امروزه تغییر بنیادین معنای هویت انسان و تبدیل آن به هویتی ترکیبی و انتخابی شدن هویت ها و تاثیرات جهانی شدن باعث ایجاد تغییرات اساسی در همه وجوه زندگی انسان، از جمله هنر معاصر را فراهم کرده است. از مهمترین متفکران در زمینه حاضر میخائیل باختین است که با مشاهده و بیان چندگانگی ها در ادبیات و زندگی انسان(با اشاره به کارناوال) اولین نظریه پردازی است که از چندگانگی ها صحبت میکند. نظریه پردازان معاصر نیز چندگانگی، نسبی بودن و فرار از تمرکزگرایی را جزء ویژگی های اصلی جریان پست مدرنیسم می دانند و این ویژگی ها را برای هنر و نقاشی پست مدرنیستی نیز قائل هستند. در ادامه به تحلیل و بررسی آثار برترین نقاشانی که به این شیوه فعالیت می کنند، پرداخته شده است.
منابع مشابه
نقاشی فیگوراتیو(پیکره نما) معاصر چین (از 1960 تا کنون)
چکیده این پژوهش به بررسی هنر نقاشی فیگوراتیو معاصر چین و تحولات آن پرداخته است. هنر معاصر چین و به ویژه نقاشی معاصر این کشور سرشار از اقتباس و ارجاعات گوناگون به فرهنگ و هنر گذشته، به ویژه دوران مائوتسه تونگ رهبر حزب چین (بین سالهای 1949 تا 1976) و موقعیت سیاسی و اجتماعی آن زمان است. بنابراین برای بررسی نقاشی معاصر چین، در فصل نخست، ابتدا تاریخ هنر چین را به صورت اجمالی مرور کرده و سپس وقایع س...
15 صفحه اولبازنمود جهان میکروسکوپی در نقاشی معاصر (1960-2008)
چکیده رسال? حاضر به بررسی بازنمود جهان میکروسکوپی در نقاشی معاصر (1960 تا 2008) پرداخته و رابطه ی میان علم زیست شناسی و هنر نقاشی را در بین هنرمندان معاصر مورد پژوهش قرار داده است. هدف از این تحقیق یافتن پیوند های میان هنر و علم، که به دو حیط? متفاوت تعلق دارند، بوده است. این هدف از طریق بررسی هنرمندانی که در آثار خویش از علم زیست شناسی استفاده می کنند، دنبال شده است. امروزه تلاش هنرمندان در ب...
15 صفحه اولتحـولات گرافیـک بستـه بنـدی محصـولات برنـدهای، برند بزرگ فریتولی، از سال 1960 میلادی تا کنون
تغییر و تحول گرافیکی برندها، معمولاً تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییر مأموریت و بهدستآوردن سهم بیشتری از بازار یا حفظ آن و نیز عوامل اجتماعی، سیاسی یا پیشرفتهای فناورانه است. برخی از برندها و شرکتهای بزرگ با سابقه چند ده ساله، با گذشت زمان مجموعه عناصر بصری، نمادها و نشانههای قدیمی خود را کنار گذاشته یا بازنگری کرده و آنها را با قالبی جدید در معرض دید مشتریان خود قرار میدهند. تغی...
متن کاملتحـولات گرافیـک بستـه بنـدی محصـولات برنـدهای، برند بزرگ فریتولی، از سال 1960 میلادی تا کنون
تغییر و تحول گرافیکی برندها، معمولاً تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییر مأموریت و بهدستآوردن سهم بیشتری از بازار یا حفظ آن و نیز عوامل اجتماعی، سیاسی یا پیشرفتهای فناورانه است. برخی از برندها و شرکتهای بزرگ با سابقه چند ده ساله، با گذشت زمان مجموعه عناصر بصری، نمادها و نشانههای قدیمی خود را کنار گذاشته یا بازنگری کرده و آنها را با قالبی جدید در معرض دید مشتریان خود قرار میدهند. تغی...
متن کاملبررسی تأثیرات جهانی شدن بر هنر معاصر غرب از (1960 تا زمان حاضر)
تعاریف و تعابیرگوناگونی از جهانی شدن و مسائل آن به عمل آمده است که خلاصه این نظریات را اینچنین میتوان برشمرد؛ فشردگی زمان و فضا، جامعهی اطلاعات محور، دهکدهی جهانی ، فرایند غربیکردن جهان، آگاهی از کلیت جهانی، همبستگی جهانی واقعی ، جهانی شدن عینی و ذهنی و غیره. جهانی شدن دارای جنبه ها و عرصههای گوناگونی است که از برجستهترین جنبههای آن میتوان به جهانی شدن فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی اشاره نم...
متن کاملبررسی رابطه تن و سوبژکتیویته در آثار نقاشی معاصر ایران (دهه 70 تا کنون)
تحقیق حاضر درصدد برآمد تا رابطه تن و سوبژکتیویته را در آثار نقاشی معاصر ایران بررسی کند. از همینرو دهه 70 و پس از آن را به عنوان دورهای که نقش مهمی در محوری شدن بحث بدن در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری ایفا کرده است، برگزیدیم. چارچوب تئوریک این پژوهش، بر مبنای نظریههای فرهنگ مصرفی و ایماژ بدنی (فدرستون)، گروتسک (باختین)، نظریه امر قهرمانی و زندگی روزمره (فدرستون) و تن انضباطی، و...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023